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東京都現代美術館が立地する東京下町の海抜ゼロメートル地帯は、昭和20年代前半に発生したキャサリン台風、キティ台風などが襲った際の水害の実測水位の記録が残されている。個展「磯辺行久 Landscape – Yukihisa Isobe, Artist-Ecological Planner」では、同館のサンクンガーデンに面する巨大なガラス壁面に海抜ゼロメートル基準(TP ±0、東京湾平均潮位0m)と往時の浸水水位記録を実寸で表示し、人々に注意を促した。
読売新聞が一面のコラム「編集手帳」(2008年9月9日)でこの展示について地域の貴重なハザード情報の新種として取り上げており、一般の関心を読んだことは特記すべきであろう。
同展ではまた、この地域の土地利用の歴史についても触れている。同館が立つ木場公園は昭和10年頃まで現在の新木場のように海岸線が入り組み入江となっており、海苔シビの養殖が盛んであった歴史をインスタレ-ションで展示している。現在の同館の敷地は海岸の湿地で長く放置されていたため湿地地盤であり、建設に当たり地盤改良に莫大な費用と時間を要したことはよく知られている。
Tokyo Zero Meter Zone, 2007
The zero-meter elevation zone in Tokyo’s downtown area, where the Museum of Contemporary Art Tokyo is located, retains records of actual water levels from the floods caused by Typhoon Kathleen and Typhoon Kitty in the early Showa 20s (1945-1955). In the solo exhibition “Yukihisa Isobe Landscape – Yukihisa Isobe, Artist-Ecological Planner,” the actual water levels from past floods and the zero-meter elevation benchmark (TP ±0, Tokyo Bay mean sea level 0m) were displayed in full scale on the large glass wall facing the museum’s sunken garden to raise awareness among visitors.
It is noteworthy that The Yomiuri Shimbun highlighted this exhibition as a new kind of valuable hazard information for the area in its front-page column “Henshu Techou” (September 9, 2008), drawing public interest.
Additionally, the exhibition touched on the history of land use in this area. Until around Showa 10 (1935), Kiba Park, where the museum now stands, was an intricate shoreline with inlets like present-day Shin-Kiba, and it had a thriving seaweed cultivation industry. The exhibition showcased this history through installations. It is well known that the current museum site, being a coastal wetland that had been left idle for a long time, required enormous costs and time for ground improvement during its construction due to the marshy ground.