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東京画廊での第2回個展(1964年4月6~18日)に出品されていた《唐獅子》はそれを最後に行方不明となり、以来50余年その行方を探していたが、2023年、ニューヨーク近代美術館(MoMA)のキュレーターからMoMAの収蔵となっていることを知らされた。いつ、どこからについては館の規則でNo commentとのこと。しかし、かなり前からアメリカのあったものと思われる。
なお、同シリーズの《猫》は現在、ワシントンのコーコラン美術館に、大型の《風神・雷神》は東京都現代美術館に、《舞楽図》は京都現代美術館に収蔵されている。《象》《赤い丸と青い丸》は千葉県長南町の磯辺行久美術館(2022年閉館)に展示されていたものが静岡県立美術館寄託を経て、2024年現在、新潟県十日町市の磯辺行久記念清津倉庫美術館に収蔵されている。
《風神・雷神》《舞楽図》などを部分的に配置した《Work 64-19~43》は長岡市の大光相互銀行のコレクションだったものが、現在は長岡現代美術館に収蔵されている。中型の《風神・雷神》はヤマゲン・コレクションにあったが、現在は大学の卒業制作とともにホワイト・ストーン・ギャラリーの所有となっている。
‘Kara-Jishi’ Series
The work ‘Kara-jishi,’ last displayed at its second solo exhibition at Tokyo Gallery from April 6-18, 1964, had been missing for over five decades. In 2023, a curator at the Museum of Modern Art (MoMA) in New York revealed that the piece is now part of their collection, with specifics undisclosed due to museum policy. I believe it had been in the United States for some time prior to its rediscovery.
From the ‘Kara-jishi’ series, ‘Cat’ resides at the Corcoran Gallery of Art in Washington, ‘Wind God & Thunder God’ at the Tokyo Museum of Contemporary Art, and ‘Bugaku Dance’ at the Kyoto Museum of Contemporary Art. After being displayed at the now-closed Isobe Yukihisa Museum of Art in Chonan, Chiba, ‘Elephant’ and ‘Red Circle and Blue Circle’ have moved to the Isobe Yukihisa Memorial Kiyotsukura Warehouse Museum of Art in Tokamachi, Niigata as of 2024.
The series pieces ‘Work 64-19-43’ featuring elements of ‘Wind God & Thunder God’ and ‘Bugaku Dance,’ were formerly part of the Daiko Mutual Bank collection and are currently housed in the Nagaoka Museum of Contemporary Art. The medium-sized ‘Wind God & Thunder God’ previously part of the Yamagen Collection is now owned by the White Stone Gallery, along with other university graduation works.