06. アヴァンギャルド・フェスティバル(1969年)

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実験音楽の発表の場として1963年にチェリストのシャーロット・モーマンによって設立され、後に電子音楽、ダンス、パフォーマンス、キネティックアート、ビデオアートなどを取り入れるようになった。フェスティバルでは、バックミンスター・フラーの有名なジオデシックドームの下でのパフォーマンスを含む様々なイベントが開催され、実験的で多分野にわたるアートの祭典となった。

第7回はシャーロット・モーマン、ナム・ジュン・パイクの企画・ディレクションにより、1969年10月にウォーズ島とミルロック島で開催された。

当時まだ珍しかったこの野外アートイベントで、私は熱気球と会場の配置プラン、ランドスケープを担当した。マンハッタンでは初の熱気球の飛翔とモーマンの空中チェロ・パーフォーマンスは特に市民の関心を集めた。資料にはヨーコ・オノのパーフォーマンスが記載されているが記憶がない。パイクが8mmフィルムを島中にばら撒くことで当時の前衛映像作品にも反意を示していたのが印象的だった。

7th Annual New York Avant Garde Festival on two Islands, 1969.

The New York Avant-Garde Festival, established in 1963 by cellist Charlotte Moorman as a platform for experimental music, later expanded to include electronic music, dance, performance art, kinetic art, and video art. The festival featured various events, including performances under Buckminster Fuller’s famous geodesic dome, making it an experimental and multidisciplinary art celebration.

The 7th Annual Avant-Garde Festival, directed and curated by Charlotte Moorman and Nam June Paik, took place on Wards Island and Mill Rock Island in October 1969. As part of this outdoor art event, which was still rare at the time, I was responsible for the hot air balloon flight, site planning, and landscaping. The hot air balloon flight, the first of its kind in Manhattan, and Moorman’s aerial cello performance particularly captured the public’s interest. Although the documentation mentions a performance by Yoko Ono, I do not recall it. Paik’s act of scattering 8mm film across the island as a form of protest against contemporary avant-garde video works was especially memorable.