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大地の芸術祭の発足に当たり、株式会社アートフロントギャラリーから自然的・社会的条件を地域固有の資源目録(財産目録)として体系的に整備することを目的とした調査が株式会社リジオナル・プランニング・チームに発注された。
その越後妻有の財産目録から地域の貴重な財産である水資源(信濃川の流況)の変化が明らかになった。この変化に着目した。越後妻有の長い歴史は自然の摂理との戦いであり、時には自然の恩恵・滋の享受でもある。自然との関わりから地域の歴史を学ぶことができると考えたことが「川はどこへいった」となったのである。これが越後妻有の皆さんに直接的に語りかける最善の方策であると考えたからだ。
しかし、案の定と言うべきか、計画に対する地域の皆さんの反応は圧倒的に「否」だった。「企画の意図はわかるが、地域の貴重な財産である田んぼにはいかなる理由があろうとも部外者の立ち入りはありえない」ということだった。成田の空港設置反対闘争を彷彿とさせる事態となった。これが私が知る限り、後にも先にもたった一度の熱のこもった数十人規模の住民説明会であった。そこで不思議なことが起こった。旧中里村のコメ農家で、ただ1人企画に反対しなかった南雲昇さんが「自分の田んぼでやって見せるから」と周囲を説得してくれ、ようやく旧中里村の同意をとりつけることができたのだ。
この企画が、後の大地の芸術祭の方向付けをしたと言われている。以降、河岸の崩落、侵食といった信濃川の歴史と人の営み、土石流、地震災害といった自然災害対応、最近では急激に進行する工業振興とそれに対応した市町村合併など、農業の衰退を伴う過疎化など、地域の人々の関心に沿ってテーマが変化してきている。
Where has the river gone?, 2000
Upon the launch of the Echigo-Tsumari Art Triennial, a survey was commissioned by Art Front Gallery Co., Ltd. to Regional Planning Team, Inc. The objective was to systematically compile natural and social conditions as a localized resource inventory (property catalog) for the region.
From this property catalog of Echigo-Tsumari, the changes in water resources (the flow of the Shinano River) became evident, highlighting the region’s precious assets. The long history of Echigo-Tsumari has been a struggle with the forces of nature, at times also reaping the benefits and nourishment from it. The project titled “Where Did the River Go?” emerged from the realization that studying the local history through its interaction with nature was the best way to directly communicate with the people of Echigo-Tsumari.
However, perhaps as expected, the local response to the plan was overwhelmingly negative. The community expressed that, regardless of the intention behind the project, no outsiders should enter their precious rice fields. The situation echoed the fervent opposition seen during the Narita Airport protests, marking what was, to my knowledge, the only heated community meeting involving dozens of residents.
Then something remarkable happened. Mr. Noboru Nagumo, a rice farmer from the former Nakasato Village and the sole individual not opposing the plan, convinced his neighbors by offering to demonstrate the project in his own field, eventually securing the village’s consent.
This initiative is said to have shaped the direction of subsequent Echigo-Tsumari Art Triennials. Themes have evolved in line with local interests, addressing riverbank collapses, erosion, historical changes in the Shinano River, responses to natural disasters such as landslides and earthquakes, and recently, the rapid industrial development and corresponding municipal mergers, leading to depopulation and the decline of agriculture.