50. 「もつれるものたち」展(東京都現代美術館・KADIST共同企画)(2020年)

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1974年以降、日本各地で環境資源調査を行いながら、自然の動作や環境の変化から得た地域独自の環境資源目録・データとして記録し、考察を非アートして表現してきた。2000年以降は「大地の芸術祭」をはじめとしたプロジェクトにおいて、その土地や社会の歴史と自然条件の関連を探求し、遠い過去の自然の挙動を再現する野外の大型インスタレーションを、地域の皆さんに説明することを目的として展開している。そうした制作過程で作者が最も腐心しているのは、“現代美術”といった不可解な理屈をできるだけ排し、誰にでもわかりやすい表現法や説明を心がけていることである。

本展では、抽象表現から、既にに整備されている地域環境情報データベースに基づく地図作成まで、作者の視覚化表現の手法とビジョンの幅を見せながら、そこに通底する関心と問題意識を提示した。大型作品《不確かな風向》(1998年)は、絶えず変容する風という自然エネルギーを記号的要素で抽象的に構成したもの。《パーソナル・ランドスケープ》(2000-2001)は私がフランスで訪れた地方の地図に自らが観察した地形、植物、水文、人々の生活を風景の構造や機能要素として、異なる色、形、線などで描き込んだものである。風景を目で見た印象で捉えるのではなく、風景を構成している仕組みそのものを主体的に判読している。

Things Entangling : a collaboration between MOT and KADIST, 2020

Since 1974, the artist has conducted environmental resource surveys across Japan, documenting and non-artistically interpreting the unique environmental resources and data derived from natural activities and environmental changes. Since 2000, in projects such as the “Echigo-Tsumari Art Triennale,” the artist has explored the relationships between the land, social history, and natural conditions, aiming to recreate ancient natural behaviors through large-scale outdoor installations, with an emphasis on explaining these concepts to the local community. In these creative processes, the artist is particularly devoted to eschewing the obscure justifications associated with “contemporary art,” striving instead for expressions and explanations that are accessible to everyone.

This exhibition presents a range of the artist’s visual expression techniques and visions, from abstract representations to map-making based on well-established regional environmental information databases, highlighting underlying concerns and issues. The large-scale work “Uncertain Wind Directions” (1998) abstractly represents the constantly changing wind as a natural energy using symbolic elements. “Personal Landscape” (2000-2001) depicts the terrain, flora, hydrology, and people’s lifestyles observed by the artist during a visit to a region in France, integrated as structural and functional elements of the landscape in varying colors, shapes, and lines. This approach transcends mere visual impressions of landscapes, focusing instead on actively deciphering the mechanisms that compose them.